Lekcja marzec 2018
-
W trakcie tej lekcji nauczysz się: Definiować element canvas. Rysować kolorowe prostokąty. Publikować efekty swojej pracy.
- URL:
- http://canvas-2d.blogspot.com/2018/03/canvas.html
- Autor:
- Radosław Kowaluk
Copyright © 2018 Obowiązują zasady odpowiedzialności karnej, znaków towarowych i zasad W3C.
Wykład
Canvas 2d jest częścią szeroko pojętej technologii HTML5 (rekomendowany w 2015 roku). Zawartość "graficzna" elementucanvas jest definiowana za pomocą języka JavaScript (dokładnie ECMAScript i rozszerzenia Canvas 2d).
Element canvas i script
Domyślnie element canvas tworzy przezroczysty obraz PNG, o wymiarach 300 x 150 (pikseli). Układ współrzędnych jest taki jak w każdej grafice.Zanalizujmy aktywnie przykłady.
Domyślny element
Przetestuj przykład zmieniając kod w lewym prostokącie.
Na początku skryptu obowiązkowo deklarujemy zmienną (canvas.Przetestuj przykład zmieniając kod w lewym prostokącie.
W przykładzie dodano pomocnicze obramowanie elementu
canvas za pomocą atrybutu style i reguły CSS border . Zawartością może być tekst alternatywny, który zostanie wyświetlony jeżeli przeglądarka nie będzie mogła zaprezentować elementu canvas .
var nazwa_zmiennej) i za pomocą metody getContext("2d") przypisujemy jej wartość (operator przypisania =). Wielkość liter ma znaczenie. Nazwy zmiennych muszą zaczynać się od litery, znaków $ i _.
W przykładzie dodano metodę
Zmień nazwę zmiennej.
Innym sposobem jest zapisanie kodu w osobnym pliku (z rozszerzeniem .js) i określenie jego adresu w atrybucie getContext("2d") w elemencie script.Zmień nazwę zmiennej.
Element
script może posiadać atrybut type z wartością "text/javascript", który w HTML 5 można pominąć, . Popularnym sposobem odwołania się do elementu canvas o identyfikatorze id="c1" jest metoda obiektu document document.getElementById("c1"), którą będziemy pomijać, . Poszczególne linie kodu możemy zakończyć średnikiem ;.
src.Podsumowując, możemy przyjąć następujące definicje.
canvas- Element HTML, zawierający opcjonalny alternatywny tekst i tworzący obraz, którego zawartość jest zdefiniowana skryptem. Może być definiowany z atrybutami
widthiheight. script- Element HTML, zawierający kod skryptu lub określenie pliku z kodem. Może być definiowany z atrybutami
srcitype.
var nazwa_zmiennej [= wartość]- Instrukcja ECMAScript, poprzedza definiowaną zmienną (lub zmienne oddzielone przecinkami). Deklaracja może zawierać przypisanie wartości
=- Operator ECMAScript, przypisuje argumentowi z lewej strony wartość z prawej strony.
Prostokąt, styl wypełnienia i kolor
- Obiekt
- Typ danych.
- Metoda
- Funkcja obiektu.
- Własność
- Cecha obiektu.
fillRect(x,y,a,b)- Metoda obiektu canvas rysuje wypełniony prostokąt o współrzędnych
(x,y), szerokościai wysokościb. Liczby mogą być ujemne. fillStyle = "kolor"- Własność obiektu canvas definiuje styl wypełnienia barwą
kolor, którą określamy jak w CSS np. nazwą, funkcją rgb(), liczbą szesnastkową.
fillStyle = kolor =
fillRect( x = , y = , a = , b = )
fillRect( x = , y = , a = , b = )
Figury, które nie zmieszczą się w Canvas zostaną wykadrowane. Pojęcia szerokość i wysokość pozostają w konflikcie z geometrią.
. (bez spacji).
W przykładzie dodano prostokąt za pomocą metody
Zmień argumenty metody
Domyślnym stylem wypełnienia jest kolor czarny. Możemy zdefiniować własny za pomocą własności fillRect().Zmień argumenty metody
fillRect().
fillStyle. Odpowiedni kod wpisujemy przed fragmentem określającym prostokąt.
W przykładzie dodano styl wypełnienia za pomocą własności
Zmień kolor korzystając z Planszy interaktywnej Kolor w CSS
Domyślny rozmiar obrazu możemy zmieć definiując atrybuty fillStyle.Zmień kolor korzystając z Planszy interaktywnej Kolor w CSS
width i height (odpowiednio szerokość i wysokość elementu canvas).
W przykładzie dodano atrybuty
Pierwszy prostokąt, o wymiarach elementu
Napisany kod możemy opublikować na stronie internetowej lub blogu. W pierwszym przypadku kod umieszczamy w elemencie width i height.Pierwszy prostokąt, o wymiarach elementu
canvas definiuje tło obrazu. Zmień wielkość elementu canvas, dopasuj rozmiar tła.
body w odpowiednim miejscu strony. W przypadku bloga korzystamy z edytora i trybu HTML.Innym sposobem publikacji jest skopiowanie grafiki i stawienie pliku w formacie PNG. Niestety jesteśmy wtedy ograniczeni do grafiki statycznej.
W przykładzie dodano element
Zmień kod przykładu.
Wartości liczbowe mogą być ułamkami. Separatorem dziesiętnym jest kropka.
canvas w kodzie strony internetowej.Zmień kod przykładu.
W przykładzie dodano styl wypełnienia za pomocą funkcji
Zmień kolory, stopień przezroczystości, wielkość kwadratów.
rgba(), której ostatni argument oznacza stopień przezroczystości.Zmień kolory, stopień przezroczystości, wielkość kwadratów.
Ćwiczenia
- Wykonaj 5 pierwszych lekcji z kursu Kodujący Stwór (Zaczynamy, Zmienne, Kolor, Kolor i przeźroczystość, Quiz: Prostokąt, zmienne i kolory).
Zadania
- Utwórz stronę internetową zawierającą obraz canvas o dowolnym rozmiarze, zawierający tło i kompozycję kolorowych prostokątów. Użyj różnych sposobów zapisu koloru i przezroczystości.
Inspiracja
Kliknij obraz aby wygenerować ponownie (Źródło: opracowanie własne)
